Kontakt: +48 606 356 235 lub napisz do nas

Bezpieczny serwer poczty e-mail: Proxmox VE + Proxmox MG + AlmaLinux

Zdjęcie ilustracyjne
Image by jannoon028 on Freepik
 

Uwaga

Oferujemy pełne wsparcie dla naszego rozwiązania “Bezpieczny serwer poczty e-mail”.

Zapraszamy do KONTAKTU i współpracy!

Tel. kontaktowy: +48 606 356 235

1. Wstęp

Poczta e-mail jest podstawowym elementem wykorzystywanym przy komunikacji zarówno przez użytkowników biznesowych, jak i prywatnych. Codziennie, przez niezliczoną ilość serwerów poczty elektronicznej, są przesyłane miliony e-maili. Poczta elektroniczna jest z nami od początku istnienia sieci Internet. Obecnie nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania bez niej.

Niestety, poprzez wiadomości e-mail, cyberprzestępcy skutecznie “łowią” swoje ofiary. W wiadomościach e-mail załączają szkodliwe załączniki lub linki, prowadzące do spreparowanych stron, zazwyczaj przypominające wyglądem oficjalne serwisy np. banku. Użytkownik jest zazwyczaj proszony o podanie logionu i hasła - wszak loguje się do swojego banku. Po uzyskaniu tych danych cyberprzestępcy mają swobodny dostęp do konta bankowego, gdzie mogą dysponować środkami ofiary.

Metod wykorzystywanych do skłonienia ofiary do wykonania danych czynności, które umożliwiają przejęcie środków pieniężnych przez cyberprzestępców jest bardzo dużo. Niemniej najczęściej wykorzystywanym kanałem jest właśnie poczta elektroniczna.

Obecnie na rynku istnieje wiele serwisów oferujących darmowe skrzynki pocztowe lub płatne - np. w ramach hostingu. Mimo implementacji różnych mechanizmów zabezpieczających te systemy, niestety wciąż dochodzi do przypadków, gdzie dana wiadomość jest dostarczana do użytkownika, a de facto zawiera próbę wyłudzenia danych lub nakłonienia do wykonania konkretnych czynności skutkujących utratą środków na koncie.

2. Dla kogo?

“Bezpieczny serwer poczty e-mail” jest adresowany do tych wszystkich firm i organizacji, gdzie są spełnione następujące warunki:

  1. Brak zadowolenia z istniejącego rozwiązania poczty elektronicznej

  2. Istnieje konieczność obsłużenia dużej ilości kont pocztowych, według określonych wymagań funkcjonalnych

  3. Istnieje infrastruktura IT, w ramach której może działać “Bezpieczny serwer poczty e-mail”

  4. Brak własnych zasobów, aby wdrożyć taki serwer oraz go serwisować

  5. Istnieją inne przesłanki, które wykluczają użycie standardowych ogólnodostępnych systemów pocztowych

3. Dlaczego warto mieć własny serwer poczty e-mail?

  1. Posiadanie pełnej kontroli nad pocztą

    Własny serwer poczty e-mail umożliwia nam pełną kontrolę nad tym, do kogo i jak są wysyłane nasze wiadomości. Każda wiadomość e-mail, przychodząca czy wychodząca, jest procesowana przez nasz serwer, a nie przez serwer dostawcy zewnętrznego. Mamy więc pewność, że nasze wiadomości są bezpieczne.

  2. Znaczne oszczędności w kosztach

    Własny serwer poczty może być opłacalny w dalszej perspektywie, ponieważ umożliwia oszczędzanie kosztów wynajmu usługi pocztowej od dostawcy zewnętrznego. W przypadku rozwoju firmy (zwiększenie liczby skrzynek pocztowych oraz miejsca na przechowywanie wiadomości) utrzymanie systemu u usługodawcy zewnętrznego wiąże się z podniesieniem kosztów za użytkowanie systemu.

    W przypadku własnego serwera, te koszty są praktycznie zerowe - dana konfiguracja serwera pocztowego może przyjąć dodatkowe obciążenie - oczywiście do pewnego momentu. Wszystko zależy od skali obciążenia (ilość użytkowników poczty, potrzebne miejsce na wiadmości itd).

    Z naszego doświadczenia wynika, iż wymiana całego systemu ze względu na znacznie zwiększone obciążenie występuję rzadko. Najczęściej dokładana jest pamięć RAM i przestrzeń dyskowa. Rozwiązanie dobieramy z odpowiednim zapasem mocy, tak aby przyszłe zwiększone obciążenie było w pełni obsłużone.

  3. Prywatność danych

    W przypadku własnego serwera pocztowego dane firmy są bezpieczne i prywatne. Nie ma zagrożenia, że dostawca poczty czyta nasze wiadomości lub dzieli się nimi z innymi podmiotami.

  4. Szybkość przesyłania wiadomości

    Posiadanie własnego serwera pocztowego może zwiększyć szybkość dostarczania poczty. W przypadku korzystania z usług dostawcy zewnętrznego poczta musi przejść przez jego serwer, co może prowadzić do opóźnień w dostarczaniu poczty (np. obciążony system pocztowy, awarie etc).

    W przypadku własnego serwera pocztowego poczta jest przesyłana bezpośrednio do serwerów odbiorców, co wydatnie może skrócić czas dostarczenia wiadomości.

  5. Dostosowanie do potrzeb firmy

    Posiadanie własnego serwera pocztowego oznacza, że mamy pełną kontrolę nad konfiguracją i personalizacją swojej poczty. Można dostosować skrzynki pocztowe i interfejs użytkownika do indywidualnych potrzeb firmy. Można np. zwiększyć wielkość wysyłanej wiadomości - zewnętrzni dostawcy zazwyczaj nie wyrażają zgody na zmianę tego parametru.

    Bywa, iż istnieje konieczność masowej wysyłki wiadomości e-mail. Zazwyczaj systemy udostępniające usługę poczty elektronicznej, w celu ochrony swojej infrastruktury, przy określonej ilości wysyłanych jednocześnie wiadomości zaczynają obniżać ilość jednocześnie wysyłanych wiadomości, co przekłada się na dłuższy czas wysyłki wiadomości e-mail. We własnym rozwiązaniu możemy tym dowolnie sterować.

  6. Serwer poczty wyłącznie dla własnych potrzeb

    Serwery poczty udostępniane przez usługodawców są fizycznie dzielone między innymi klientami. Zbyt duże obciążenie systemów może powodować zwłokę w procesowaniu wiadomości lub nawet brak ich dostępności. W przypadku własnego systemu, nie ma tego typu problemów, ponieważ system procesuje jedynie nasze e-maile.

    Ponadto w przypadku korzystania z systemu usługodawcy hostingowego, brak wpływu na działanie systemu tj. dokonywania jakichkolwiek zmian konfiguracyjnych. W skrajnych przypadkach usługodawca blokuje konto jako powód podając korzystanie z konta niezgodnie z regulaminem np. “rozsyłanie spamu”. Czy tak jest w rzeczywistości - to już sam klient musi zweryfikować “kopiąc” się z supportem próbując odblokować dostęp do swojego konta.

  7. Brak limitów

    Często serwery poczty udostępnione przez usługodawców posiadają różnego rodzaju limity. Np. ilość maili wysyłanych w ciągu godziny, wielkość wiadomości, ilość miejsca na pocztę, etc. Własny serwer takich limitów nie ma, chyba że zostaną ustawione.

4. Bezpieczny serwer poczty e-mail - nasze rozwiązanie

Nasz system opiera się na sprawdzonych komponentach: Proxmox VE, Proxomox MG, System operacyjny AlmaLinux 9: sendmail + dovecot + sieve + roundcube webmail - wszystkie udostępnione na licencji “Open Source”. Kod źródłowy jest ogólnie dostępny.

Wszystkie składowe naszego systemu są aktywnie wspierane przez ich twórców, co jest gwarancją jakości oraz bezpieczeństwa działania systemów.

System uruchamiany jest w środowisku zwirtualizowanym w infrastrukturze IT klienta. Na maszynie fizycznej instalujemy hypervisor Proxmox VE, następnie 2 maszyny wirtualne: Proxmox MG oraz AlmaLinux. Dodatkowo konfigurujemy mechanizmy kopii bezpieczeństwa, aby w przypadku uszkodzenia systemu, móc szybko odtworzyć dane. Jako system zabezpieczenia danych w środowisku Proxmox VE rekomendujemy użycie Proxmox Backup Server - system umożliwia szybki backup i odtworzenie maszyn wirtualnych - kopiowane są jedynie zmienione dane maszyny wirtualnej.

Dlaczego wirtualizacja?

Wirtualizacja oznacza elastycznie zarządzanie systemem, łatwość migracji maszyn wirtualnych między systemami, szybkie i sprawdzone mechanizmy kopii bezpieczeństwa. Wirtualizacja to również łatwość skalowania rozwiązania: możliwość dynamicznego przydzielania zasobów dla danej maszyny wirtualnej - np.: ilości rdzeni procesora, wielkości pamięci, czy też przestrzeni dyskowej.

4.1 Elementy systemu

  1. Proxmox VE

    System do zarządzania maszynami wirtualnymi. Należy wykupić licencję min. “community” - koszt ok. 115 EUR/rok. Instalowany na maszynie fizycznej.

  2. Proxmox MG

    System zabezpieczający serwer pocztowy przed spamem, wirusami. Dzięki implementacji różnych mechanizmów stanowi pierwszą linię obrony. Należy wykupić licencję min. “community” - koszt ok. 180 EUR/rok.

  3. Almalinux 9: sendmail + dovecot + sieve + Roundcube webmail

    System obsługujący pocztę: na nim są zlokalizowane skrzynki pocztowe, obsługuje wiadomości wychodzące i przychodzące, na nim działa również “Roundcube webmail”. System wywodzi się z RHEL (Red Hat Enterprise Linux) i jest przeznaczony do użytkowania przez klientów biznesowych. Brak konieczności wykupienia licencji.

  4. Proxmox BS (opcjonalnie)

    System zarządzania kopiami bezpieczeństwa działający w środowisku Proxmox VE. Oddzielna maszyna fizyczna, skonfigurowana wyłącznie dla Proxmox BS. Należy wykupić licencję min. “community” - koszt ok. 540 EUR/rok.

4.2 Cechy funkcjonalne

  1. Zwirtualizowane środowisko - umożliwia elastyczne zarządzanie oraz skalowanie systemu - np. w przypadku wzrostu obciążenia.

  2. Tylko sprawdzone komponenty - wszystkie elementy systemu posiadają wsparcie odpowiedniego producenta, co jest gwarancją bezpieczeństwa i jakości rozwiązania.

  3. Zabezpieczenie przed spamem i wirusami - Proxmox Mail Gateway szeroko stosowane rozwiązanie zabezpieczające systemy pocztowe na całym świecie. Możliwość użycia komercyjnego programu antywirusowego - Avast Antivirus for Linux . Domyślnie jest używany ClamAV na licencji “open source”.

  4. Kompletna obsługa standardów bezpiecznej poczty - ruch zabezpieczony certyfikatami SSL, pełne podpisywanie wiadomości DKIM, SPF, DMARC, konfiguracja systemu zgodnie z dobrymi praktykami.

  5. W 100% właściwie skonfigurowany serwer SMTP - zapewniamy 100%-owy wynik testu konfiguracji serwera SMTP (poczty wychodzącej) zgodnie ze standardami (wg. “mxtoolbox.com” , “mail-tester.com” ).

    “Wynik testu serwera SMTP wg. mxtoolbox.com”
    Wynik testu poprawności konfiguracji naszego serwera SMTP: 100% według narzędzia dostępnego na mxtoolbox.com

    “Wynik testu serwera SMTP wg mail-tester.com”
    Wynik testu poprawności konfiguracji naszego serwera SMTP: 100% według narzędzia dostępnego na mail-tester.com

  6. Blokowanie prób włamania na skrzynki pocztowe - wykrywanie prób przełamania zabezpieczeń - trwała blokada atakującego hosta przed dostępem do systemu poczty.

  7. Łatwy dostęp do poczty - za pomocą oprogramowania tzw. “grubego klienta”: Thunderbird, MS Outlook etc. oraz także z wykorzystaniem systemu dostępnego z poziomu WWW “Roundcube webmail”.

  8. Obsługa wielu domen - możliwość obsługi wielu domen np. @firma.pl, @serwis.firma.pl.

  9. Stałe monitorowanie systemu - zapewnienie ciągłości działania, reakcje na incydenty bezpieczeństwa.

  10. Gotowość do masowej wysyłki wiadomości e-mail - konfiguracja naszego systemu pozwala na masowe wysyłanie wiadomości e-mail - np. faktur jako obrazy pdf, informacji o zmianie regulaminu etc. Dzięki właściwej konfiguracji, nie ma obawy, że nasz system zostanie zaliczony do systemów wysyłających SPAM.

    Ostrzeżenie!

    Nasz system nie jest przeznaczony do masowej wysyłki SPAMU, czyli wiadomości, na które nie została wyrażona zgoda lub cechują się znamionami SPAMu. Nawet, jeśli nasz system zostałby użyty w takim celu, to bardzo szybko IP serwera wysyłającego SPAM został by wpisany na globalne listy RBL/DNSBL, co spowodowało by blokowanie wiadomości e-mail wysyłanych przez ten serwer.

4.3 Wymagania systemu

  1. Sprzęt

    Dobór sprzętu jest uzależniony m.in. od ilości dziennych połączeń, ilości obsługiwanych skrzynek e-mail, dziennego volumenu wiadomości przychodzących i wychodzących.

    Minimalne zalecenia dla serwera, na którym działa hypervisor Proxmox VE:

    1. Procesor: 8 rdzeni / 16 wątków
    2. Pamięć RAM: 16 GB ECC
    3. Dysk SSD SATA3 systemowy: 512 GB klasy korporacyjnej - 2 szt. dla konfiguracji RAID1
    4. Dysk SSD SATA3 dla maszyn wirtualnych: 2 TB klasy korporacyjnej - 2 szt. dla konfiguracji RAID1
    5. Karta sieciowa: 1 Gbit

    Minimalne zalecenia dla każdej maszyny wirtualnej (łącznie 2):

    1. Procesor: 4 rdzenie
    2. Pamięć: 4 GB
    3. Przestrzeń dyskowa: 256 GB

    Ostateczna konfiguracja jest uzależniona od planowanego obciążenia systemu i ogólnych warunków pracy.

    Uwaga

    Możemy dostarczyć odpowiedni sprzęt lub skonfigurować usługę na sprzęcie dostarczonym przez klienta (specyfikacja techniczna sprzętu musi zostać przez nas zatwierdzona).

    Możliwe jest również wykorzystanie istniejącego systemu wirtualizacji u klienta - należy zadbać o rezerwację zasobów dla naszego rozwiązania.

    Wówczas wdrożenie może być tańsze, ponieważ nie ma konieczności zakupu nowego sprzętu.

  2. Łącze internetowe

    Zalecamy łącze symetryczne światłowodowe minimum 10 Mbit. Stały adres IP jest warunkiem koniecznym do uruchomienia naszego systemu.

  3. Możliwość dokonywania wpisów w serwerze DNS obsługującego daną domenę

    Ze względu na konieczność wprowadzenia zmiany we wpisach DNS domeny (w okresie wdrożenia) - potrzebujemy dostęp do panelu zarządzania wpisami DNS lub dodanie wpisów zgodnie z naszymi wytycznymi.

  4. Zabezpieczenie zasilania i dostępu do Internetu

    Po stronie klienta jest zapewnienie nieprzerwanego dostępu do zasilania i Internetu.

4.4 Idea działania

Nasz system jest zainstalowany w Państwa infrastrukturze. Komunikacja z serwerem poczty odbywa się w sposób zaszyfrowany - użycie protokołu TLS 1.2/1.3. Certyfikat SSL dla serwera jest odnawiany co 3 miesiące, ponieważ korzystamy z darmowego systemu wydawania certyfikatów “Let’s Encrypt” (możemy również użyć certyfikatu SSL wystawionego dla Państwa domeny). Certyfikat jest używany przez wszystkie komponenty systemu - tam gdzie jest to niezbędne.

W celu maksymalnego zabezpieczenia rozwiązania - zalecamy dostęp do panelu “Roundcube webmail” jedynie za pomocą łącza VPN, co zminimalizuje ryzyko przełamania zabezpieczeń (głownie ataki typu “Zero day Attack”).

Poniżej uproszczony schemat logiczny obrazujący nasz system.

“Uproszczony schemat logiczny”
Uproszczony schemat logiczny naszego rozwiązania

4.5 Możliwości rozbudowy

Nasz system działa w środowisku zwirtualizowanym. Dzięki temu można go bardzo łatwo skalować zwiększając alokację zasobów dla danej maszyny wirtualnej w stosunku do obciążenia systemu. Ostatecznie zmigrować na sprzęt o większej mocy.

Ciekawostka

U jednego z naszych klientów jakiś czas temu wykonaliśmy migrację istniejącego systemu pocztowego do naszego rozwiązania. Aby uzyskać pełny obraz, musimy tutaj przedstawić tło techniczne:

Serwer poczty działał również jak główny router, serwer VPN oraz serwer WWW. Dzienne obciążenie systemu wyglądało tak (uśredniając):

  1. Liczba użytkowników korzystających ze skrzynek pocztowych: ok. 90
  2. Liczba procesowanych dzienne wiadomości e-mail (wychodzących i przychodzących): ok. 2000
  3. Liczba użytkowników połączonych poprzez kanał VPN: ok. 30
  4. Ogólne średnie obciążenie procesora na serwerze (routing, obsługa poczty, obsługa WWW, serwer VPN): ok. 15-25%

Smaczku dodaje fakt, iż serwer działał ok. 12 lat, a zastosowany procesor to AMD Phenom II X6 1090T (SIC!) …

System do samego końca działał bezawaryjnie.

Widzimy więc, że nawet system z procesorem klasy biurkowej może mieć wydajność ponad potrzeby.

4.6 Forma rozliczenia

Jako formę rozliczenia proponujemy stałą opłatę miesięczną (wliczone koszty instalacji i wdrożenia systemu, wliczone koszty nadzoru). Wysokość opłaty jest uzależniona od danego projektu. Minimalny czas trwania umowy wynosi 12 miesięcy, a maksymalny 3 lata. Po tym okresie umowa obsługi jest ponownie negocjowana.

Zgodnie z “Umową” dbamy m.in. o: aktualność oprogramowania zainstalowanego w naszym systemie, właściwe działanie systemu antyspamowego, bezpieczeństwo systemu poprzez cykliczne monitorowanie i mechanizm alertów wysyłanych do administratora, gwarantowany czas reakcji na awarie, reakcję na incydenty.

5. FAQ, czyli Najczęściej Zadawane Pytania

Nie ma tutaj Twojego pytania? Napisz do nas na , a z chęcią na nie odpowiemy :-)

5.1 Sprzęt

1. Czy oferujecie swoje rozwiązanie "Bezpieczny serwer poczty e-mail" na Waszym sprzęcie, czy tylko na sprzęcie klienta?

Na chwilę obecną nie mamy w ofercie możliwości wypożyczania sprzętu (serwera), na którym instalujemy nasze rozwiązanie. Wszystkie kwestie sprzętowe są po stronie zamawiającego. Oczywiście możemy dostarczyć rekomendowany sprzęt, jednak jego właścicielem zostaje zamawiający.

Sprzęt, który zostanie przeznaczony na instalację naszego rozwiązania musi być wspierany przez oprogramowanie Proxmox VE, które jest oparte na dystrybucji GNU/Linux Debian. Obecnie wersja Proxmox VE jest oparta na Debianie 12 "Bookworm".

 

2. Chcąc zainstalować Wasze rozwiązanie na naszym serwerze, czy serwer powinien być nowy, czy może być to komputer typu "składak"? Czy można używać serwerów poleasingowych?

Aby nasze rozwiązanie działało stabilnie, przede wszystkim sprzęt przeznaczony na serwer musi być sprawny. Ze względów bezpieczeństwa powinien posiadać wsparcie producenta (aktualizacje firmware, sterowników, etc). Jest to również istotne w czasie wystąpienia awarii, od wsparcia serwisu zależy, jak długo będzie trwał przestój.

Czy nasz serwer poczty może działać na sprzęcie tzw "składaku"? Oczywiście, że może. Sprzęt musi być sprawny, dobrany z zapasem odpowiedniej mocy i obsługiwać wirtualizację. Ponadto zalecamy, aby był to sprzęt nowy, markowych producentów, wspierający obowiązkowo pamięć ECC. Wszystko jest uzależnione od potrzeb danej organizacji i jej polityki wewnętrznej. Zalecamy platformę AMD, od serii procesorów 7000 i pamięć DDR5 ECC. Dyski twarde/SSD klasy Enterprise.

Jeśli chodzi o serwery poleasingowe, to oczywiście można. Tutaj należy wziąć pod uwagę, czy serwer jest jeszcze wspierany przez producenta - ze względów bezpieczeństwa i jakościowych (dostępność aktualnych poprawek bezpieczeństwa). Ponadto, sprzęt poleasingowy ma już swoje lata i może się okazać, że taki sprzęt nie spełnia obecnych standardów bezpieczeństwa i wydajności. Przy takim rozwiązaniu, dyski twarde/SSD powinny być oczywiście nowe.

I na koniec, ale nie mniej ważne - sprzęt, który zostanie przeznaczony na instalację naszego rozwiązania musi być wspierany przez oprogramowanie Proxmox VE, które jest oparte na dystrybucji GNU/Linux Debian. Obecnie wersja Proxmox VE jest oparta na Debianie 12 "Bookworm".

 

3. Ile miejsca w szafie typu "rack" zajmuje Wasz "Bezpieczny serwer poczty e-mail"? 1U, 2U, 3U?

Wszystko zależy od wielkości instalacji. Zazwyczaj mieścimy się w obudowie o wysokości 1U.

 

5.2 Bezpieczeństwo

1. Powszechnie wiadomo, że wszystkie systemy wystawione do internetu, są niemal bez przerwy atakowane przez cyberprzestępców. Jak Wasz system radzi sobie z takimi atakami? Co sprawia, że jako Wasi klienci możemy czuć się bezpiecznie?

Cyberbezpieczeństwo jest tematem złożonym. Elementy naszego rozwiązania są na bieżąco monitorowane zarówno pod kątem cyberbezpieczeństwa, jak i dostępności usługi. Instalacje aktualizacji dostępnych dla naszych systemów są przeprowadzane na bieżąco. W szczególnych przypadkach nasze rozwiązanie możemy zabezpieczyć dedykowanym firewallem OPNsense, również działającym jako IDS/IPS. Co podnosi jednak koszty.

Z reguły polegamy na już istniejących zabezpieczeniach w danej organizacji, stosując nasze własne na poziomie oferowanego rozwiązania.

Należy pamiętać, iż nasz "Bezpieczny serwer poczty e-mail" działa wewnątrz organizacji, za istniejącym firewallem, udostępniając jedynie wybrane usługi na zewnątrz.

 

5.3 Zarządzanie

1. Czy szkolicie z obsługi swojego rozwiązania personel IT klienta?

Jednym z elementów wdrożenia naszego rozwiązania jest szkolenie personelu IT z najważniejszych funkcjonalności, które są przydatne dla użytkownika. Np.: dodawanie/usuwanie użytkowników poczty, sprawdzanie stanu serwerów, interpretacje logów, zarządzanie backupami danych etc. Zakres szkolenia jest uzależniony od tego, na ile użytkownik końcowy sam chce zarządzać naszym rozwiązaniem.

Z naszego doświadczenia wynika, iż użytkownik końcowy korzysta głównie z podstawowych funkcji naszego systemu, natomiast bardziej złożone czynności administracyjne są po naszej stronie (regulowane poprzez tzw. "Umowę opieki serwisowej").

 

2. Jak zarządzacie swoim rozwiązaniem, aby zachować ciągłość działania systemu?

Wszystkie systemy, którymi zarządzamy są podłączone do naszego systemu monitorowania. Dzięki temu rozwiązaniu, monitorujemy pracę naszych systemów i możemy zareagować zazwyczaj dużo wcześniej zanim nastąpi awaria.

Monitorujemy m.in. obciążenie systemu - procesora, pamięci i dysków; stan interfejsów sieciowych, logi systemowe, logi zainstalowanych systemów - poczty, WWW etc. Dane są przechowywane w naszym systemie, do którego dostęp ma jedynie nasz personel techniczny.

Dbamy o aktualizację naszych systemów poprzez instalację wymaganych aktualizacji systemowych oraz śledzimy biuletyny bezpieczeństwa systemów, które używamy. Wszelkie restarty systemów są zazwyczaj przeprowadzane w godzinach nocnych, tak, aby nie powodować przestoju w dostępności naszych usług.

Ponadto całość rozwiązania jest zabezpieczona sprawdzonym cyklicznym backupem maszyn wirtualnych za pomocą wbudowanych mechanizmów backupu Proxmox VE lub w oparciu o Proxmox Backup Server (preferowany sposób wykonywania kopii bezpieczeństwa maszyn wirtualnych).

 

5.4 Inne

1. Przy przejściu na Wasz system pocztowy, co z naszymi wiadomościami? Migrujecie skrzynki pocztowe?

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób obsługujecie pocztę. Przy korzystaniu z poczty za pomocą protokołu IMAP (wszystkie wiadomości są przechowywane na serwerze) korzystamy z importera e-mail, który łączy się z istniejącym systemem poczty i kopiuje wszystkie wiadomości na nasz serwer. Wymagamy loginu oraz hasła do każdej skrzynki pocztowej w celu dokonania migracji.

W przypadku migracji skrzynek, gdzie do pobierania poczty jest wykorzystywany protokół POP3, sprawa jest prostsza. Zazwyczaj wszystkie wiadomości są już pobrane w kliencie poczty. Wówczas zmieniamy tylko dane konfiguracyjne umożliwiające pobieranie i wysyłanie wiadomości e-mail za pomocą naszego systemu.

6. Podsumowanie

Nasz “Bezpieczny serwer poczty e-mail” jest skalowalnym wydajnym systemem obsługującym tysiące wiadomości e-mail. Sprawdzone komponenty, bezpieczna konfiguracja i wdrożenie gwarantują stabilność działania.

Wykorzystujemy tylko sprawdzone rozwiązania: Proxmox VE, Proxmox MG, AlmaLinux.

Wasz sukces jest naszym sukcesem!